Skola igen

Inatt kändes det jävligt tungt. Första gången jag haft ångest över att börja i skolan igen sen högstadiet... Men kändes bättre idag, hade bara en lektion visade det sig. Fick visserligen vänta på att pricka av mig hos en gympalärare som aldrig dök upp, så jag drog. Men för var dag som går så kommer jag en dag närmare friheten att välja istället för att slita med en massa teoretiska uppgifter som jag bara känner att jag slösar min tid på.
Åkte direkt till stallet och gjorde iordning hökassar, mockade, gjorde mat osv. Hämtade sedan in Xet. Stog först och ropade på honom men han reagerade inte. När jag kom fram och puttade lite på honom ryckte han till; han stog tydligen och sov... Men gick in och gjorde iordning honom vartefter vi gav oss ut. Eftersom han fick jobba så hårt igår så hade jag egentligen tänkt att han skulle vila idag, men ändrade mig när jag insåg att han bara skulle bli stel och gallig. Så vi tog oss en skrittur runt nedre istället. Jag tänkte att vi skulle gena över framridningen och om vi bara höll oss i mitten så skulle det inte var så mycket djupsnö. Jo tjena... Stackars Xet hade snö till upp över knäna -_- Men det var inte så långt så han fick reda ut det själv och gå i sin takt, det var ingen idé att börja försöka vända. Än en gång tur att man har en liten ångvält till häst <3 Travade och galopperade lite vid åkrarna på hemvägen och han verkade tycka det var skönt att få sträcka på benen, frustade och verkade nöjd. När vi kom hem fick han gå ut och äta lunch och jag fyllde vattenhinkarna det sista jag gjorde innan jag åkte hem. :)
Väl hemma så åt jag lite skinkmackor till kära gamla "Magnum" på tvn. Satte mig sedan en stund med historian och skickade in den, så nu ska jag gå vidare till tyskan som jag tydligen hade och kinesiska.
Ha de!
Söt, trött Xet från i höstas <3

Kommentarer
Postat av: Camilla

SV: Det behöver inte vara fysiskt iofs.



I och med att hästar är flyktdjur så vill de av naturen alltid kunna vara redo att fly. Och ska de kunna fly så måste de ha koll på bakbenen, där påskjutet kommer ifrån.

I och med de så vill de inte korsa bakbenen, eftersom det är ett hinder för att kunna fly. Logiskt egentligen.



Flyttandet av bakdelen är olika hur hårt de håller på det. Right brain-hästar vill helst inte flytta bakdelen, just för att de vill kunna fly.

Left brain-hästar har lättare för att flytta bakdelen, de känner sig tryggare, men har inte lika lätt för att flytta framdelen.



Men det är ju ändå olika, Xet är ju övervägande left brain. Så i hans fall tror jag snarare att det handlar om att han inte vill släppa iväg kontrollen helt till dig, ledarskap och tillit typ.

Jämför med Dackes sideway (samma som sidepass i detta fall), han korsade benen, men ville inte gå helt sidvärts utan sidvärts och lite framåt.

Satt i huvudet, han tyckte helt enkelt inte att han behövde göra som jag bad, eftersom han inte ser mig som en värdig ledare.

Inte helt så, men är en del av problemet vi har.



Så om jag var du skulle jag träna på att flytta bakdelen, både från marken och ryggen och inte ge efter förrän han korsar.



Men såklart kan det vara fysiskt också, men tänkte ge dig en annan aspekt av det. :)

2011-01-10 @ 18:43:56
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0