Lektion

Idag for jag till stallet vid halv 12. Mockade, fixade hö och det vanliga. Satt sedan och pratade med Linn medan hon mockade vartefter vi hämtade hästarna. Jag hade bara hunnit hämta Exemplars grejer så kom Emelie, så jag satte henne i arbete på en gång :) När hon borstade klart osv visade jag hur man gör med benskydden och hur fäll+pad skulle ligga. Visade hur jag "svingar" upp sadeln också. Den är ganska tung (15-17kg, kommer inte ihåg exakt) så jag har fått sadlat åt Emelie tidigare. Men idag fick hon kläm på sadel-svingen och fick upp den själv :) Så nu kan hon göra iordning Xet själv ;)
Jag har hållt lite mini-lektioner för henne förut, men idag körde vi en riktig. Började med skritt och att hon skulle samla upp honom, rygg och lätt i bogarna. Sedan trav-uppvärmning, samma där + mina 90-graders svängar för att kolla så bogarna är okej och för att lossa lite. Jag förklarade först och sen var jag tyst så hon fick känna efter lite själv. Hon fattar rätt snabbt, så efter en stund fick hon till bra svängar :) Xet fick en liten andningspaus vill inte utmatta gammelman (även om han inte ens blir flåsig vilket jag finner konstigt... Bra grundkondition?). Sedan tog vi lite galopp och galoppfattningar på stor volt. Jag vill gärna att hon har honom på volt så hon känner tydligt när han tippar inåt eller utåt osv. De gjorde ett par riktigt fina galoppfattningar, jag blev nöjd :) Upptäckte att Xet gärna går lite extra inåtställd i höger varvet (svåra varvet). Det brukar kännas för han tippar gärna in där och jag brukar "fixa" honom, men jag har inte tänkt på att han ställer sig inåt.
De fick göra i båda galopper och mot slutet lyckades Emelie samla upp farbror riktigt fint! "Det är när han det är som svårast att sitta still i sadeln som han går bra!" var väl min förklaring. När Xet galopperar riktigt tar han i så mycket med bakbenen att det blir rätt svårt att sitta ner :P Men han slappnade av och frustade så huvudmålet var nått :) De fick avsluta där och vi gick in :)
Efter detta så tog jag på mig uppdraget att rida Betsan en sväng. Hon var pigg. På ditvägen gick det bra men på hemvägen ville hon bara springa. Hade det varit en frisk häst hade jag travat och galopperat på, men jag vågar inte göra det på henne iom benet. Men vi tog oss hem helskinnade. Hon fick trava liite fortare än vanligt när vi var vid åkrarna, men annars höll jag det väldigt lugnt. På hemvägen fick jag henne att slappna av och hålla sig lugn. Hon frustade och jag kunde sitta på långa tyglar utan problem.
Efter detta så for jag och åt med Julia på ikea. Vi var väldigt trötta båda två xD Men det var roligt :) Nu har jag sätt på tv och vet inte vad jag ska hitta på härnäst, men nått blir det :)
Ha de!
Bild från vår stalltävling i somras, stafettdelen :) Xet & jag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0