Hästlista dag 13 - En nytagen bild och 5 punkter som beskriver din häst

Farbror Exemplar <3
Lugn - Xet är lugn och sansad. Det gäller både i situationer där det är stressigt eller när man ber honom om något. Förstår han inte kan han bli frustrerad och t ex slå med svansen, men han blir aldrig stressad.
Klok - Han är en klok gammal man. Det spelar ingen roll vart vi är så hittar han, och han hittar inte bara hem utan även till de ställen vi ska till. I somras var vi upp på berget och klättrade upp och ner över kanter osv men jag hittade inte stället vi skulle till, det ser ju olika ut på sommar och vinter. Till slut gav jag upp och släppte tyglarna. Jag tänkte att han skulle få gå hem, men Xet klättrade upp och tillbaka på stigen och svängde åt andra hållet. Sedan klättrade och gick han tills vi kom till den bergskant jag tänkt på, stannade och ställde sig för att vila. :) <3
Ledare - Han ska alltid vara först när man rider med andra. Han har visserligen lugnat sig nu med åren, men det finns fortfarande kvar, märks speciellt när vi är ute med Jossan och Herkules. Grabbarna grus verkar alltid ha någon tävling på gång, om det så är grisepass-taktig skritt. Han är också ranghögst i hagen. Jag måste nog säga att Xet har pondus och utstrålning, för han har aldrig slagits. Han ställer sig framför den nya hästen och parerar tills den andra hästen måste vända sig om och gå iväg. På så sätt har Xet visat att han vunnit. Det spelar ingen roll, han kan stå en hel dag, men han vinner alltid i slutändan. Till och med en häst som Kaggson som var högst i rang i hela 27 år kom till hagen och gav sig på en gång...
Envis - Vilket leder oss vidare till nästa egenskap. Xets envishet. Han ger sig icke. De ända gångerna han ger sig är om han inser att det andra valet är lättare (Om jag ber honom att svänga och han inte svänger riktigt så tar jag in honom på en mindre volt vilket blir jobbigt. Nästa gång jag ber honom svänga så väljer han automatiskt att svänga, för då slipper han den jobbiga, lilla volten). Men han kan tigga om godis i många timmar... Det spelar ingen roll om man så ger honom en tugga av det man äter och han spottar ut det för det smakar så äckligt, likt förbannat så ska han ha mer...
Social - Där ramlade vi då in på den sista punkten. Xet gillar att vara "centre of attention". Han tycker om när folk tittar på honom och han gillar att bara stå bredvid och vara en del i samtalet (även om han inte kan prata människospråk). Ibland tigger han mat bara för att få uppmärksamhet... En både positiv och negativ egenskap :)

Kommentarer
Postat av: Maria

Gud vilken söt häst! ;)

2011-01-06 @ 22:36:53
URL: http://amdressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0