Biff

Jag kan bara säga att jag kommer vara världens biff innan den här vintern är över... Idag var det fan en PLUS grad! Vilket resulterade i blöt snö och självklart, SJÄLVKLART hade det snöat igår kväll och natt så nu blev det naturligtvis så att jag fick ett par plogvallar och en gård med snö att rensa...
Men på morgonen for jag iväg till stallet. Red först Mary. Vi tog oss en sväng runt nedre. Blev skritt, jog och galopp. Men vi kunde inte galoppera så mycket för underlaget är inte bra. Jag tycker inte om när det är upptrampat och hästarna snubblar eller kliver fel hela tiden.. Så jag styrde ut i lite oupplogad djupsnö istället. Det var rätt djupt men det är bra för Mary för då får hon något att koncentrera sig på istället för att gå och titta på allt annat... Ända gången det blev lite knepigt var när hon gick emot min skänkel och istället ut mot en kant som var väldigt hög. Snön där gick upp på halva mitt ben... "Men vill hon gå där så får hon väl göra det då" tänkte jag. Så Mary simmade över den lilla upphöjningen/kanten (som det visade sig vara) av snö för att sedan dyka ner på andra sidan... Men hon stog på benen och plumsade vidare därefter, så ingen fara :) Många gånger är det bra med en ångvält till häst... När vi kom vid åkrarna tog vi lite galopp. Gick bra halva första åkern, men sen bytte vi till höger och då började hon studsa och blev överexalterad. Hon tycker att hon blivit så duktig på galoppombyten att hon vill göra dem hela tiden även om hon då ofta hamnar i korsgalopp.. Men idag tog jag och satte mig stilla som en staty och saktade av istället för att försöka få henne att behålla galoppen. Stoppade, backade upp och sen fick hon skritta, inte galopp som hon tänkte. När hon lugnat sig fattade vi galopp igen. Hon hetsade upp sig direkt så jag fick ta ner henne igen, backa upp och skritta fram. Testade en gång till och då fungerade det, hon höll en lugn och fin galopp utan att byta. Så vi gav oss där och skrittade resten av vägen hem :)
När jag kom hem hade Emelie tagit in Xet åt mig och börjat borsta. Jag gjorde klar Mary, fick duscha henne lite för hon var svettig. På med fleecetäcke och utetäcke och sen fick hon gå ut. Fina caprioller gjorde hon på vägen ner, explosivartade och höga bakben...
Xet och jag red upp till ridhuset. Vi värmde upp ett bra tag medan Emelie var och tog in ridskolehästar. Jag började med att trava och svänga för att få med lite bogar och mjuka upp honom. Farbror var på jag-väger-ett-ton humör och tyckte jag var väldigt jobbig. När jag till slut fick säga åt honom på skarpen blev han arg och tyckte att jag var en kärring, om man översätter. Märks att vi inte kunnat träna ordentligt på ett tag för han ville ramla inåt och var seg i galopperna. Men efter ett tag släppte det mer och mer så vi gick vidare till lite ryggningar och sidepass. Hans sidepass åt höger är hemsk... Tung och motvillig som attan. Jag brukar få göra en liten specialare med pigga, ärtiga travinlägg mellan sidepasserna så han blir lite "lättare" och piggare (det där lät lustigt...). Det släppte mer efter ett tag när han insåg att jag inte tänkte ge mig. Emelie kom tillbaka och fick filma lite för jag ska skicka till min tränare och se om jag kan få några tips. Sedan fick hon skritta honom en stund för farbror blev svettig. Stackarn började klia sig på mig och jag blev irriterad men såg sedan att svetten rann ner i ögonen på honom och han ville bara att jag skulle ta bort det! Han börjar alltid svettas runt öronen först och sen åker det ner i ögonen på honom så man får torka bort <3
När vi kom hem pysslade jag om honom och han fick en massage av Linnea. Det var synd att i princip hela stallet var där och sprang omkring, speciellt ofta med hökassar mitt framför näsan på den hungrige herrn... Men han mjuknade till i princip överallt där han varit spänd förutom vid bogbladen. Men det kunde inte ens riktiga massören få bort riktigt, så det måste jag komma ihåg att peta på oftare. Livet är inte lätt för en person med minne som en guldfisk! x)
Ha de!

Min sko var inte långt ifrån snön...

Mysigt! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0