Western ordlista

Jag har märkt på sistone att det är många som inte förstår mitt western vokabulär, så jag tänkte lista upp de ord som jag använder mest med en liten förklaring så kanske det blir lättare :)
Utrustning:
Curbstrap, curb = Kindkedja/rem. Kan vara en kedja med läder runt bettringarna eller helt i läder.

Enöras = Ett träns där pannbandet inte gör över hela pannan utan bara runt ett öra.

Horn = Hornet som sitter på framvalvet på sadeln. Jag tycker det är logiskt, men tydligen inte...
Conchos, conchoskruv = Westernträns har oftast inte spännen vid betten som engelska träns har, utan en skruv istället. Denna skruv kallas för conchoskruv. Även på sadlarna brukar det finns små runda "detaljer" vilket egentligen också är conchos.

Fender = Stiglädret.
Skirt = Lädret som sticker ut bakom bakvalvet.
Pad = Ett rektangulärt format, vadderat schabrak

Sidepull = Ett typ av bettlöst träns. Får bara tränas på. Har rep eller läderrem över näsan istället för bett.

Bosal = Annan typ av bettlöst träns, får tävlas på. Bosaldelen är ofta av råhud.

Ridtermer:
Rollback = När hästen gör en rollback vänder den framdelen ett halvt varv runt bakdelen för att sedan fortsätta i andra varvet.
Spin = I en spin snurrar hästen framdelen runt inner bakben.

Sliding stop, stop = Hästen stannar så den nästan sätter sig ner och glider.

Jog = En väldigt, väldigt sakta trav. Man kan säga trav i samma takt som en sakta skritt. Den här gångarten tog man fram för att cowboyerna kunde inte sitta och galoppera hela dagarna för då skulle hästarna ta slut. De kunde inte heller bara skritta eftersom då skulle de knappt komma fram. Traven var väldigt obekväm att sitta i under flera tio-, hundratals mil. Därför tog de fram jog som (då) var snabbare än skritt men mycket bekvämare än trav.
Lope = Galopp
Sidepass = En typ av skänkelvikning fast man går rakt i sidled istället för att bara gå snett.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Men.. Då är det ju jog Dacke pysslar med de dagar han inte är så fartig. :)



Förresten, tänkte låna dig nån dag, skulle behöva lite tips om endel saker jag tror att du är duktig på..

2011-02-05 @ 22:09:29
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0