Oväntad spänning

For till stallet efter skolan. När jag tog in Xet tyckte jag han verkade loj, så jag beslutade ganska snabbt att vi skulle ta en lugn tur idag. Vi började dock med att gå ner i paddocken. Inspirerad av EXCA så tog jag med lassot ner. Förra året blev Xet lite skraj när vi släpade "sockerbitar" (små hinderstöd) för att de skramlade och lät så himla mycket. Idag reagerade han inte alls, lunkade runt som en kamel och tittade på annat, brydde sig inte om när han fick lassot mot benen eller om det lät osv. Riktigt skönt :) Jag passade på att öva på att kasta lasso på hagstolparna också. Börjar få in knixen, lyckades fånga stolpen flera gånger på lite längre avstånd :) Fast huvudsaken är ju att Xet inte ska reagera. Det har jag aldrig haft problem med, inte ens den gången då jag råkade pricka hans huvud, över ena ögat... Han blundade bara lite grann, hehe ^^
Efter det så tog vi oss en sväng bort till lilla Kvarsätt. När vi svängde in på en av vägarna bestämde vi oss för en liten galopp. Så sitter jag där och tänker att jag ska samla upp honom lite, sitter bak, klämmer om och lyfter lite i tyglarna. Helt plötsligt så sitter jag där, med höger tygel i handen. Det är tur att jag lärt honom spurstop för han stannade ganska på en gång när jag höll kvar sporrarna. Väldigt användbart :) Det visade sig att conchoskruven hade gängat upp sig... Så jag fick allt knyta fast tygeln. Men det gick bra, farbror är snäll :) På hemvägen så skrittade och travade vi bara. Han verkade tycka det var skönt att bara få gå utan att behöva göra en massa jobbiga övningar, blev många frustningar ;)
Ha de!
Fångad hagstolpe :)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Nu vet jag ju precis vem som ska få lära mig att hantera ett lasso, jag trasslar bara in mig.. Rosa har fått stått bakom mig och hållit i resten av lassot när vi tränat med det för det bara trasslar sig. Rosa har dock lärt mig att trasslar jag in benen ska jag lägga mig ned. :)

2011-02-28 @ 21:25:29
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0