Ridning, ved och historier

Dagen har bestått av 3 saker: ridning, ved och historier. På morgonen fixade vi med hästarna som vanligt vartefter vi åt frukost och sedan red. Idag fick jag börja med att värma upp min granne Araben (vi säger så om honom nu xD). Han lyssnade bra i skritten men ville gärna bli lite väl lång. Så vi jobbade på att lätta upp bogarna i alla gångarter + halter och ryggning. Han lyssnade rätt bra till slut :)
Efter honom fick jag skritta och trava av Bobbo. Vilken skillnad på hästar! Jag tycker araben är rätt känslig, men Bobbo slår honom långa vägar! Behövde i princip aldrig ta i tyglarna förutom när han började springa iväg. Men när han gjorde det så gjorde vi halt, ryggade och satte igång igen. Behövdes bara göras två gånger och sen slappnade han av, frustade och gick lugnt och fint.
Därefter fick jag testa rida Ina lite. Vilken skillnad på själva ridningen! De andra hästarna rids på de viset att de ska plockas ihop med skänklar och bromsas lite med tyglarna. Ina som rids i reining var helt annat med. Hellånga tyglar och bara skänklar. Fick prova å göra en riktig spin också och HELVETE vad fort det gick! Det var så att när vi stannade så blev jag yrare än hästen xD Fick testa åt båda håll och sen gav vi oss för hon hade jobbat jättebra. När jag hoppade av höll jag på att kantra för jag var fortfarande yr xD Det var riktigt kul :)
Jag hann inte med att rida Xet idag så han får vila, tar honom imorrn :)

Resten av dagens spenderades med att stapla ved. Jag tror vi staplade ungefär 20-25 kubik ved. Vi höll på i säkert 6 timmar enbart med det eftersom de säger att det ska bli dåligt väder imorrn. Men det var faktiskt väldigt trivsamt. Det var inte så jobbigt eftersom alla bara jobbade på och ingen klagade. Det är alltid det som förstör för mig när jag jobbar med något, då börjar någon klaga och sen blir jag bara less pga det. Men nu jobbade alla lika hårt och var bara glada och då blev det inte så jobbigt ^^

På kvällen gick jag in till Lasse och satt och pratade med honom och Levi resten av kvällen. Vilka historier! Allt från människor med drog-problem till människor som levde på att leta opaler och guld. Jag älskar verkligen att sitta och lyssna på historier ^_^ Måste även leta upp "Potatishandlarn"... Bonde-humor xD

Ha de!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0