Hästarna

Kom på att eftersom jag inte har något annat för mig för tillfället så tänkte jag skriva lite om hästarna här :)

Ina
Ina är den snällaste häst jag träffat på! Hon är runt 142cm om jag inte minns fel och palomino-färgad. När man öppna stalldörren står hon där och sticker ut mulen över sin boxkant. Hon är väldigt snäll och om man vill att hon ska flytta på sig ställer man sig bara på den sidan, man behöver inte ens röra henne. Men hon är tuff och svår att rida. Märker hon att man inte kan så tar hon över ganska direkt. Hon gör inget dumt, men lite halvhjärtat. Men jag måste säga att Ina är en av mina tre favoriter, hur underbar som helst!

Pebblan
Pebblan har jag inte haft så mycket att göra med, men även hon är snäll. Hon är mamma till Bombom och en väldigt hård men rättvis sådan.

Sky
Ännu en av mina favoriter! Sky påminner mig en hel del om Xet. Han buffar, tar varje tillfälle i akt att få en tugga mat och reagerar ungefär på samma sätt som Xet när man ber honom om nånting när man rider (iaf vad jag kännt). Dock så är Sky mycket mer uppfostrad än Xet (*host*) och mindre. Jag är riktigt imponerad av lille Sky, han kom 9a i SM i reining och kvalade till EM i reining. Men han gjorde illa och fick operera ett knä så han har stått ett bra tag, fram tills förra veckan då han blev friskförklarad. Måste säga att det imponerade mig också; trots att han inte ridits på ca 8 månader (tror det var så länge) så gjorde han inte en tillstymmelse till försök att hitta på några dumheter när han reds första gången! Inte nån gång hitills faktiskt :)

Bombom
Söta lilla Bombom! Vem kan motstå ett litet sött föl? Bombom är en stencool liten kille och har redan rejäla muskler! Han är lite över ett halvår gammal, lugn men ändå lite busig :) Jag är sjukt imponerad av Bombom. Förra veckan gick jag förbi hans box och tittade in och såg att han låg ner. Jag tänkte "vad konstigt, varför ligger han sådär?" Sedan kom jag på att han faktiskt rullat fast! Men det tog några sekunder för mig, för Bombom låg bara med hovar och ben mot väggen och liksom sneglade upp på mig, ungefär som om han skulle säga "Ja, hurru, kan du liksom hjälpa mig här? Om du har tid?" Han hade ingen som helst panik utan låg bara där och väntade på hjälp! Regina och jag tog varsinna benpar och rullade över honom utan problem. Så skulle knappast många hästar reagera!

Dino
Dino är en träningshäst, 3 år och quarter. Han var från början lite stressad och ville inte stå still, ville inte äta frukost i boxen även om alla andra gjorde  det. Nu har han lugnat sig rejält och är duktig. Lite lat i ridning och longering, men har väldigt fina gångarter!

Enjoy
Den svarta, fina tinkern! Enjoy är också väldigt snäll, men inte särskilt jobb-villig. Ibland när man rider så kan han stanna och säga nej, bara sådär utifall att jag skulle be om nått... Tungjobbad också. Men jag gillar hans snällhet, riktigt trevlig häst :)

Zeb
aka Londonbussen! Zeb är min tredje favorit. Han är riktigt stor och har ett arsle bestående endast av muskler, inget som helst fett vad jag kan se/känna! Han är också väldigt snäll (märks att det är westernhästar, alla är snälla xD) och LUGN. 5 år, men stencool. Han kan bli väldigt lat men när han gör det han ska så går han riktigt bra! Jag älskar att sitta och åka runt i hans jog <3 Om jag skaffar en gångartshäst ska mitt mål bli att jag ska kunna åka på den likadant som jag gör på Zeb ;) Han har trots allt gått SM och har brons i hunter och guld i pleasure(!).

Warrant
Araben Warrant, en arab jag faktiskt gillar :) Jag har aldrig haft sådär mycket över för araber då de jag träffat inte varit så roliga, men den här killen gillar jag. Han är också en träningshäst och har gått framåt :) Dock pga att han fick ett sår på manken (förmodligen pga ett täcke?) så har han inte kunnats rida på ett antal dagar, men snart ska han vara igång igen :)

Rossi
2årig quarter, träningshäst. Han ska mest "uppfostras", longering och lite styrning från ryggen. Rossi har vuxit på sig väldigt mycket de veckor han varit här. Från början var han som Dino, lite stressad och ville inte stå still oftast. Men nu är han så cool att när en sadel snurrade runt och hamnade hängandes under magen på honom så rörde han inte ens ett öra! ;)

Kajsa
aka Kamikaze-hästen. 3 år, quarter. Första gången vi hade upp Kajsa i ridhuset gick det bra vid longeringen. Ägarna hade sagt att de ridit henne både i skritt och trav, så jag fick bli kamikaze-pilot och sitta på. Skritten gick bra men när hon skulle trava blev hon rädd och for iväg i en serie bockar och kast så jag hamnade på sidan och valde att dega mig ner till backen. Efter det har vi jobbat mycket longering med vändningar, avslappning och bak-träning då vi märkte  att hon var bakrädd. Idag har jag beslutat mig för  att sluta kalla henne kamikaze-häst för det är hon inte längre :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0