Förändring

Igår var det -16 grader och snö. Idag, +4 och regn. Jippie.

Morgonen började som vanligt. Vi började med unghästarna idag också. Jag fick longera Rossi och han var mycket lättare än Dino. Dino är snäll och har jättefina gångarter, men han är lat. Rossi är det mycket mer spring i, han kan bocka i galoppen och gör dessutom galoppombyten själv lite titt som tätt. Jag föredrar det vid longering :) När jag värmt upp honom agerade jag kamikaze-pilot igen; hjälpte Lasse med Kajsa. Satt och åkte på henne och idag testade vi att lirka lite i tyglarna. Hon är mycket bättre nu, lugn och sansad. Lasse har hållt på mycket runt bakbenen på henne eftersom det visat sig att hon var bakrädd. Nu är hon en helt annan häst, även om hon inte är 100% än. Men det kommer :) Unghästarna har blivit så fina! På en vecka så har de gått från att inte kunna stå still, vara oroliga och springiga, till att bete sig som gamla gubbar och gummor. Det är nästan så de är lugnare än Exemplar ibland...

Efter dessa tog vi itu med Bobbo, Zeb och Enjoy. Enjoy är ny i gänget, en svartskäck tinker. Han ser mer ut som en liten shire eftersom han ser ut att vara helsvart med vita strumpor och bläs. MEN, böjer man sig ner och tittar så har han en stoooor vit fläck på hela magen :)
Jag fick värma upp och jobba Zeb. En vanlig människa skulle inte se mycket skillnad, men idag märkte jag att han faktiskt var pigg. Inte pigg som i explosiv osv, men han ville gärna springa ifrån mig (inget en vanlig hästmänniska skulle se dock, det går så sakta ändå, tro mig!). Men efter att ha stuttit och jobbat honom ett bra tag fick jag faktiskt honom att slappna av ordentligt och gå sakta och samlat :D Sedan bytte jag och Regina och jag skrittade av lille Enjoy. Fick testa trava honom en bit också och han har exakt samma trav som Mary hade innan hon lugnade ner sig! En väldigt studsig trav som man får ont i ryggen av x) Men det ska nog bli ordning på det ^^ Regina och Zeb lyckades idag med att göra galoppombyten i varje steg 2 ggr på enhandsfattning! Helt otroligt! Man kan knappast tro att Zeb faktiskt bara är 5 år...

Regina bjöd på hemmagjord pizza till lunch vartefter Lasse och jag red Ina och Sky. Sky och jag har fått in vanan att bädda in oss i ett fleecetäcke medan vi skrittar runt. Riktigt mysigt :)
Därefter red jag Xet och fick hjälp av Regina. Vi red bara i 25 minuter, men han jobbade grymt bra! I skritten har han lärt sig att samla upp sig själv när jag bara använder benen!!! (Jag = 8DDDD) I traven tror jag han har börjat bli starkare faktiskt, kändes så. Galoppen har också börjat bli snäppet bättre. Tror inte de som ser på ser det, men jag känner det för han har börjat bära sig stundtals. Vi tränade också spur stops och fick till det bra några gånger :) Vi gav oss där för han jobbade så bra :)

Om ett tag ska jag dra mig inöver och se på Idol med Lasse, traditionsenligt :) Imorgon ska Xet få åka hem och jag följer med över natten. Han blir hemma nästa vecka, medan jag blir kvar här. Jag har nämligen förlängt praktiken med en vecka eftersom jag tycker att jag behöver det... Jag måste tacka vår rektor Tommy något enormt, jätteschysst att låta mig göra det här! Jag trodde allvarligt talat inte att jag skulle få, det var en ren chansning för jag hade hört att man kunde få göra det (dock bara om man anmälde det innan). Dock är det så mycket träningshästar att Xet inte får plats, så han får åka hem. Jag blir bara borta 5 dagar och har fått assistans av Jossan och Emelie där hemma, så det ska gå bra :)

Ha de!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0