En sju helvetes tur

Dagen började som vanligt med utsläpp, fodring och mockning varpå vi åt frukost. Under helgen har det anlänt 2 hästar och även en till idag. Vi började med Bobbo, Zeb och Ina. Jag värme upp Zeb så gott jag kunde. Jag älskar hans jog, så sakta och lugn och man kan bara åka med ^^ Bobbo var som en missil, han bara sprang och sprang idag så Regina fick kämpa. Mitt jobb blev att gå och skritta av honom, han hade ändå fått jobba ordentligt.
Efter dessa tog vi in Kajsa och en av hästarna som anlände i helgen. Båda är 3 år och quartrar. Jag och Lasse tog Kajsa och Regina den andra hästen. Väl uppe i ridhuset så longerade jag henne först i grimma. Sedan tog vi på henne tränset men longerade fortfarande i grimman. Därefter satte vi på grimskaftet (övning då grimskaftet är fäst på ett visst sätt, löst, bara så hästen känner att nånting tar lite i bettet. Det blir ungefär som att en ryttare skulle ta i tygeln väldigt löst.) och hon fick trava omkring och fundera på det. Hon var jätteduktig, behövde inte många varv för att acceptera att det var nånting där. Ägarna sa ju trots allt att de ridit i både skritt och trav och gjort halter, så det ska inte vara några problem. Efter detta blev jag utsedd till kamikaze-pilot och fick hoppa upp. Hon var jättelugn och fin så Lasse skickade ut oss på volt i skritt. Efter en stund i båda varv skulle vi trava och Lasse smackade på. Jag har inte den blekaste aning om vad som hände, men Kajsa flög iväg i all världens jävla fart och krumsprång! Hon blev livrädd för nånting vid dörren som vi inte vet vad det kan ha varit. Hon gjorde en rejäl serie kast och jag kom på sidan. Jag behövde inte ens en millisekund för att inse att jag kommer göra mig mer illa om jag försöker hålla mig kvar, så jag släppte allt och föll likt en degklump i backen. Jag hann för en sekund tänka att "nu fastnar foten i stigbygeln" men som tur var gjorde den inte det. Jag landade nog på axeln, är inte säker, men jag var uppe på nån sekund och hann hoppa undan från hästen som fortfarande var skräckslagen. Det hela gick mycket fortare än vad jag beskriver här dock xD
Efteråt fick Lasse stopp på henne och lyckades lugna ner henne. Skickade ut henne på volt och hon fick springa en stund tills hon lugnade ner sig och därefter hoppade jag upp igen. Den här gången gick Lasse med och när vi kom vid dörren där hon flygit till stannade vi. Hon spände sig direkt och hjärtat började banka rejält, så han fick henne att sänka huvudet och sen klappade vi på henne och hon slappnade av. Vi gjorde så några gånger tills hon kunde gå förbi det stället utan att bry sig och sen gav vi oss. Imorgon kör vi igen och då ska jag ha längre stigläder. Det är bra att åka av nån gång ibland, men jag planerar inte att göra det för jämnan :)
Efter detta så blev det fika och en ny häst kom, en tinker på 8 år. Jag tog och red Xet också och han gick så bra! Skritten har faktiskt blivit riktigt bra. Traven är lite sådär och i galoppen får jag köra i snabb fart eftersom han inte har muskler nog att gå sakta. Men jag fick honom att slappna av riktigt mycket i galoppen, både höger och vänster. Han var så duktig så jag hade kunnat fälla en glädjetår :'] Vi gjorde lite ryggningar och gav oss efter det, han var ju så duktig :D

Nu är det dags för eftermiddags fodring, så jag beger mig ut nu~

Ha de!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0