Underbara snö

Ni får säga vad ni vill men jag tycker att så länge det är ett lager packad snö och pudersnö ovanpå, så är snö riktigt underbart!
For till stallet strax efter 10.00. Mockade och fyllde hökassar vartefter jag hämtade in Xet. Han var lite busig idag, tog upp min handske som låg på golvet och skakade den! xD Vi tog oss ett litet träningspass i paddocken. Han gör jättebra 90graders svängar i traven nu, måste dock få honom att hålla farten uppe. Jag kunde inte begära så mycket i ryggningarna i djupsnön, men är nöjd. Sidepass gick förvånansvärt bra idag ô_o Han flyttade jättebra och jag behövde inte ens ställa honom! Så jag gav mig ganska snabbt med dem, man ska inte tjata. När vi galopperade satte jag mig och bara åkte med efter en stund. Xet sprang på i samma takt och bar sig själv utan min hjälp. Lycklig matte :') Visst, han vill gärna ramla in i volten på ena sidan och ramla ut på öppna sidan, men det gör inget, vi tränar fortfarande på det. Men det har blivit sån grym skillnad på galoppen så jag blir alldeles i extas! :D

Tog in Mary därefter och gjorde iordning henne. Vi tog oss en tur runt nedre på ridskolan. Hon var väldigt pigg men ville inte gå i djupsnön (till skillnad från Xet) så jag fick vara lite hård mot henne. När vi kom vid sandsträckan så började vi galoppera och kände att hon var pigg som ett as. Så istället för att sitta och bromsa så släppte jag och lät henne springa. När sträckan tog slut styrde jag in henne på framridningen och höll ut henne mot kanterna så hon fick springa i djupaste snön. Jag vågar bara släppa henne i djupsnö, det går fort nog där x) Hon fick springa på några varv tills hon började sakta ner självmant. Då skänklade jag på så hon fick gå i samma takt på mitt vilkor i ca ett halvt varv till. Stoppade och backade upp, sen fick hon pusta ut en stund. 1-0 till matte ^^
Vi red sedan ut på raksträckan och travade, gick fint. Vänster galopp gick också bra, lugnt och hon jobbade bra. Höger galopp blev det inte lika bra med då hon körde upp huvvet och ville springa uppför backen. Icke sa jag och jobbade ihop henne och styrde in henne på nästa paddock. Där jobbade jag henne på volten några varv. Det började gå bra när hon plötsligt drog mot utgången och tänkte dra. Då fick det bli en liten volt med mycket jobb. Sen släppte jag ut henne och gav henne chansen och då struntade hon i att sticka mot utgången och fortsatte på volten istället. Då var jag nöjd, så sen skrittade vi hem. :)

Släppte ut henne efteråt och tittade lite på när Linn red Betsan. Hon verkar trivas väldigt bra med akademiskt och ser mycket mer harmonisk ut nu förtiden. Fick sedan rida runt lite på Betsan också och det är helt annat än när hon gick dressyr. Linn och jag kom i underfund med att akademiskt och western har ganska samma mål och tankesätt, vi gör det bara på olika vis. Betsan skötte sig exemplariskt :)

Nu ska jag gå och pynta granen :)

Ha de!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0