Snön faller igen

Drog iväg rätt tidigt idag för att hinna med hästarna. Svinurs (=Herkules) box var inte lika skitig idag tack o lov, men tog ändå sin tid. Jag mockar den mer noggrant än Marys och Xets eftersom Jossan är en pedant och jag vill inte att hon ska behöva tömma ut hela boxen det första hon gör när hon kommer hem x) Tog mina kamelers boxar sen, gick nog dubbelt så fort med Marys och trippelt med Xets. Fyllde sedan hö till dem alla och hämtade in Herkules. Jösses, det låter så himla lätt när man skriver om det... Tog mig 1½ timme att göra det där...

Herkules och jag red en sväng runt ridskolan. Han var pigg och det där med att vi inte skulle tölta var han inte med på. Jag började rida lätt och kände att "det här stämmer ju inte..." och hörde "blakkanddekker" i takten. Fick honom i trav efter en stund. På framridningen galopperade vi i djupsnön då han var väldans pigg och jag tycker det är bättre att släppa efter och låta dem göra av med överskottsenergin. Efter 2 varv var han trött och sen skrittade vi ett tag. Galopperade lite på övre. När vi kommit ner bakom ridhuset och nerför den andra backen tänkte jag trava igen. Men Herkules tyckte att tölt var mycket bättre. Jag försökte få honom i trav genom att rida lätt vilket inte funkade. Jag försökte bromsa honom men då samlade han bara ihop sig. Försökte ge galoppskänkel men då ökade han istället. Fick tillslut galopp på honom och galopperade några metrar vartefter jag lyckades ta ner honom i trav. Skam den som ger sig! :] Hela ridturen gick bra, han var snäll. Han testade visserligen, men lyssnade när jag sa ifrån.
Ut med Urdur, in med Mary. Mary longerade jag idag. Till en början gick det segt, hon hade tydligen inte så mycket energi till övers.. Hon var ganska okoncentrerad också, gick bara och tittade efter bondens kalvar i hagen på andra sidan åkern. Men sedan kom en traktor och då blev allting plötsligt spännande och energin återupptäcktes! Jag hade henne i trav men hon for iväg i några bockar och hopp och lite frambens-fäktning. Detta gav mig tillfälle att jobba vändningar. Innan traktorn hade jag försökt men hon var så seg så det var ingen idé. Nu däremot gjorde hon faktiskt riktiga vändningar så jag blev rätt nöjd. Efter ett antal sådana så lugnade hon ner sig. Men snyggaste konsten hon gjorde var ändå när hon var precis i början på ett hopp då jag sa "whoa" (=stopp) och hon mitt i språnget vänder sig mot mig och stannar, precis som jag vill att hon ska göra! Det var sjukt snyggt, tänk å ha de på film! xD Sen var hon lugn resten av passet. Vi höll inte på så länge för hon var lugn och fin och det blåste en massa snö..
Exemplar fick vila idag. Farbrorn plumsade omkring i 1½ timme igår, så han kan gott behöva ladda upp lite energi. Det verkade inte gå någon nöd på honom, där han stog i hagen med hö :)
När jag kom hem var syrran med familj här så blev fika med dem. Sedan skjussade jag pappa ut till birsta så han fick inhandla en ny rakapparat på rean. Åkte hem direkt efter, ska väl tvinga mig ut och slåss med andra galningar nån dag.
Ha de!

Grabbarna Grus, Xet och Kulan, tidigare i vinter.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0