Hästlista dag 1 - Presentera dig och din häst*

Vilket jag genast ändrar till hästAR.
Emma heter då jag, kallas endera M eller Ems av Ardi. Hästar, musik och jänkebilar är väl mina största intressen. Mitt liv fullkomligen kretsar kring hästarna och jag planerar hela mitt liv runt dem. Jag håller på med western ridning och förhoppningsvis blir det vad jag gör livet ut :) Utan hästarna och western tänket skulle jag nog inte vara som jag är idag. Musik tar upp en stor del i mitt liv, jag lyssnar nog dygnet runt. På morgonen går det inte att prata med mig och jag vill inte prata med någon heller så då har jag lurarna i. Jag har dem i också på bussen och ibland på lektioner om vi ska jobba och det är stökigt. Har dem i på bussen på vägen hem. När jag sitter vid datorn eller kör bil lyssnar jag också på musik eller när jag pluggar. Sen lyssnar jag också en stund innan jag lägger mig och sover för att drömma om lite diverse eller processa dagen. Jag lyssnar på allt från rap till gregoriansk munk musik och allt därimellan, men det som ligger mig närmast hjärtat är hårdrock. Allt från Nell till Aerosmith till D'espairsray till Nightwish (vilket för de som aldrig hört dem blir indierock till 80-tals hårdrock till growl till goth). Mitt intresse för jänkebilar kommer från pappa mest. Familjen har en -65a Bonneville och jag har bestämt mig för att min första bil ska vara en Firebird mellan -94 och -96. Mina drömbilar är Cadillac Eldorado Biarritz -59 och en Dodge Charger mellan -69 och -70.
Jag går samhälle med inriktning på språk i skolan. Utöver svenska och engelska så läser jag tyska och mandarin kinesiska. I mitt tycke är tyska svårare än kinesiska för det innehåller mycket mer grammatik och sånt är jag sämst på... Jag kan fortfarande inte vad imperfekt, plus-kvamperfekt och de där sakerna är för något... Det var bara 2 år sen som jag lärde mig adjektiv-substantiv-verb... :]
Jag rider två hästar. Exemplar som är som min egen, bara i de officiella papprena som han inte är min. Men en halvt laglös person som jag bryr mig inte om papper ;) Mary rider jag två gånger i veckan och hjälper till med.
Exemplar som kallas Xet eller Farbrorn är en gammal herre på 22 år även om han ibland betér sig som 2... Han är envis men väldigt klok och gillar att göra saker lätta för sig. Han skulle nog aldrig få för sig att ta den svåra vägen, blir ju jobbigt... Han är en ledarhäst utan dess like men en rättvis sådan. Även om jag tycker att jag är bossen så kommer det nog aldrig bli 100% på det viset för Xet vet att han är högst. Men han gillar att vara folk till lags som tur är :) Han började som hopphäst när han var 5 år, gick sedan över till dressyr och därefter western. Nu efter jag "tog över" så blev det bara western. Vi hoppar kanske 1-3 gånger per år, men jag styr och jobbar honom fortfarande på westernvis :P Xet är snäll, gillar uppmärksamhet, envis, klok, rolig och lugn. <3
Mary är 9 år. När jag började rida var hon bara 3 år gammal och en studsboll till häst. Än idag sitter Ingelas ord i mig, "hon är inte en häst man sitter och sover på". Även om hon nu har vuxit på sig något enormt kan hon fortfarande göra caprioller, levade och diverse kast. Hon är speciellt duktig på att visa sina konster vid longering, så länge Emmy inte är med. När Emmy är med och har kameran med sig, då går Mary så himla fint helt plötsligt... -_- Mary och jag har bara haft å göra med varann i 2 år nu, vilket jag inte tycker är särskilt länge. Vi tävlade i somras i horsemanship, western riding och reining med blandade resultat, horsemanshipen gick bäst. Mary är väldigt snäll även om hon ser sur ut rätt ofta, fruktansvärt arbetsvillig, vill väl, energirik och nyfiken.
Så det är väl vår presentation :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0