Naturlig hästhållning?

(Jag har fått tillbaka min dator ja :D)
På sistone har jag suttit och funderat på det här med NH. Jag har efter mycket tankar kommit fram till att tanken med NH är bra, men sättet det utövas på kan jag inte tycka är naturligt för fem öre... Hur kan det vara naturligt att stå och vifta med ett rep för att få hästen att flytta sig? Är det inte naturligare att putta på den med handen, ungefär om man tänker sig att handen skulle ersätta en hästmule? Jag kan väl (enligt alla utövare...) inte tillräckligt egentligen för att uttala mig om det, men efter alla år då jag sätt NH utövas måste jag tycka att det är ett felaktigt namn på det hela. Visst, en del saker funkar, det har jag också sätt, men jag tycker det är fel att kalla det naturligt. Nån som någonsin sätt en vild häst stå och snurra ett rep för att flytta på polarn? Hästhållning över huvutaget är inte naturligt, så...
Om jag tittar på Exemplar, som alltid varit ledare i beteshagen (när han fick gå där, nu med fången så blir det inte så), ingen häst har stått över honom, inte ens Kaggson som tidigare varit ledare i alla hagar han gått i, i hela 27 år. Kaggson gav sig direkt när han träffade Xet för första gången. Vad gör då Xet som får alla att ge sig? Jo, han står i vägen och fintar. Han har slåss inte. När det kommer (*kom) en ny häst i hagen gick han fram till den, ställde sig ivägen och vägrade släppa förbi den och så kunde han stå en hel dag eller två. När den nya hästen vek undan hade han visat att han bestämde. Behövde han rep? Behövde han slåss? Nej. Att stå och vifta och snurra med ett rep tycker inte jag är naturligt. En naturlig ledare har pondus och det är något man föds med. Sen kan man visserligen bli bättre på att leda, men jag tror inte att alla kan bli en ledare. Jag kan inte heller tycka att någonting som har med hästhållning att göra kan kallas naturligt, för hästhållning är inte naturligt.

Och får jag välja, så tar jag nog hellre lite gammal hederlig hästmanskap (minus diverse slag som vad jag vet ofta förekom?) än att stå och vifta med rep.


Inte jätte seriöst, men xD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0